Mensen die de term voor het eerst horen, kijken altijd even op. De "juffies"? Wie zijn die mensen?
Omdat Juridisch-Financiële werkgroep toch altijd zo'n mondvol is, leek een afkorting ons gepast. Het speelse van JuFi vormt een mooie tegenhanger voor de veronderstelde saaiheid van een Juridisch-Financiële werkgroep.
Je kan je dan ook wel inbeelden dat we mensen van de werkgroep "communicatie" (kort: comms) dan ook wel eens "commies" durven noemen, en leden van de werkgroep "groepsvorming" (kort: groep) ook groepies (of schrijft dat groupies?).
Net zoals bij onze cosessies (=maandelijkse vergadering met de hele groep), werken ook de meeste werkgroepen met een roterend systeem van voorzitter en notulist: wie vorige keer noteerde, mag nu voorzitter zijn. Zo werk je op je eigen verslag en zou toch duidelijk(er) moeten zijn wat je vorige keer allemaal geschreven hebt.
Zo'n werkgroep begint altijd met een hele waslijst van zaken die moeten gebeuren. Je kan die op verschillende manieren aanpakken, elk met hun voor- en nadelen, elk meer geschikt op het ene moment, minder op het andere.
Vaste technieken die je vaak ziet terugkeren, toch al zeker bij JuFi:
- Beginnen met afspraken maken voor de volgende cosessie. Wie presenteert de bevindingen van JuFi?
- Meteen kijken wanneer de volgende JuFi's plaatsvinden, en Doodle(s) opstarten zodat er nog genoeg gepland zijn in de toekomst.
- Agenda bekijken (want die is op voorhand opgesteld door de voorzitter) en de avond inplannen. Met de vorige verslagen & de tijdslijn even bekijken wat allemaal nog nodig is.
- Dan heb je verschillende mogelijkheden:
- De groep gaat op dat moment zelf aan het werk, ploegt door teksten, debateert, werkt reglementen uit, rekent financiën voor (of na!)...
- De groep verdeelt het werk (ofwel per individu, ofwel per mini-team). Soms wordt meteen ter plaatse voortgewerkt, soms wordt "huiswerk" meegegeven
- Op het einde komt iedereen nog even samen om te bekijken wat de volgende stappen zijn.
Samen verzet je bergen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten